Tiggare

25 november 2009

Vet ni vad jag hatar?

Tiggare.  Det enda som är värre än tiggare är de människor som ger pengar till tiggare.  Hur tänker de? Har de inte lärt sig praxis? man skall inte ge pengar till tiggare. rent dumt.

två anledningar: (det finns säkert fler)

1. i sverige finns det ingen som är tillräckligt fattig att man skall tigga av andra jämför ”fattigdom” i sverige och jämför fattigdom i valfritt u-land. punkt slut. end of discussion.

2. OM MAN KOLLAR PÅ tiggarna som finns ( nu talar jag för göteborg ) så talar ingen av tiggarna svenska, och det är inte direkt en nyhet att maffian i många fattiga öststatsländer gör detta till big bizniz. i gbg tog de en tiggar-pimp för inte så längesen, och han hade över 10 000 i kontanter på sig från dagens insamlingar. det är alltifrån kvinnor som spelar två toner på en flöjt på brunnsparksbron (flöjtkvinnan) till ”lama”, ”blinda” och ”döv-stumma” som har 17 barn som har både böldpest, kolera, sars, cancer och mjältbrand,  och fruar/män som lämnat dem. som grädde på moset har de en utmärglad hund. helvete… går ni på den smörjan?

kan berätta en rolig grej, har en killkompis som inte är direkt skarpaste kniven i lådan, men som är rätt rolig på sitt sätt. han gick fram till en ”döv/blind/stum” snubbe som satt och tiggde, skylten sade även att han bara hade ett ben. Min kompis säger typ ”god bless you and you will now open your eyes again, and soon you will be able to walk again” eller något i den stilen och stoppar sen ner handen och drar åt sig några mynt, som betalning liksom.

jag är inte den som tror på varken gud eller människans kraft att hela, och döm då min förvåning när denna fattiga tiggarman reser sig upp på och  två friska ben, skrikandes och svärandes springer efter min kompis som naturligtvis la bena på ryggen när han förstod att denna man varken var enbent, blind, döv eller stum.

so suck me sideways jag ogillar tiggare.

2 Responses to “Tiggare”

  1. Jonie Says:

    Jag känner egentligen, precis som du (refererar till punkt 1) MEN! Jag är så jäkla blödig, plus att jag starkt tror på karma. Därför tömmer jag ibland myntfacket till tiggare (ute på kalla gatan – inte på tåååg, vill poängtera!) med intalan att mina karmapoäng ökar, och dessutom lättas mitt samvete big time. SÅ egentligen, summan av kardemumman, är detta en fulländad ego-handling. Vilken vi alla i spelet tjänar på. Eller något sånt.

  2. Jonie Says:

    Sant, så sant. Fast det är sällan jag har en macka i jackfickan utan vidare. Krävs en massa planering för den typen av generositet, och det orkar man ju inte. Hörde jag rikskuponger?


Kommentera

