Var alla fula förr?

24 november 2009

Inatt 04:36 postade jag ett inlägg på en kompis wall på facebook. Häromdagen diskuterade vi nämligen varför kungarna (och andra adelsmän osv.) som avbildades typ från 1500-talet och framåt är (var?) så fruktansvärt fula.

Nåväl, inlägget som jag postade innehöll en teori som poppade upp i min hjärna strax innan 05 imorse (aa min sömn är lite rubbad ibland) citerar mig själv:

Det där med att kungar alltid var fula förr i tiden. Kan det inte ha vart så att de typ aldrig såg sig själva i spegeln, och därför inte hade någon direkt uppfattning om hur de såg ut. Sen när de blev avmålade, så hade de ju inte vett nog att dissa konstnärens piece of art, de gick helt enkelt på att de såg ut som på bilden.

Först följdes detta av x antal kommentarer som ”bra fröken att du inte sover” och ”sinneslöa människa – varför tänker du på detta nu?” Men, är det ingen som kan stödja min teori? Sebastian II av spanien, om han dragit denna nitlott i dna-lotteriet så är jag verkligen uppenbart ledsen för hans skull. ser ni förresten att hans haka är skrämmande lik vår egen kronprinsessa victoria bernadottes haka?
Sen skall vi ju inte glömma att Sebban var extremt inavlad (också ett intressant fenomen)

Eller så är detta ett bestående problem i den Habsburgska ätten, för nu kommer det fina i krågsången:  Vi har en Habsburgare i Riksdagen!

Hon heter  Walburga Habsburg Douglas, och man kan ju inte anklaga henne för att ha ett fördelaktigt yttre.

Nog om kungligheter för idag.

2 Responses to “Var alla fula förr?”

  1. Lovisa Says:

    Hahaha ja så kan det ju vara 😛
    Jag har hört nåt om att dom enda speglarna som fanns var fat i metall och dom var ju rätt ojämna och buckliga. Så kungarna fick ju inte rätt självbild av att kolla i dom iallafall.

    sv: Tack, va kul att du gillar mina teckningar! Du skriver roligt och fyndigt 🙂


  2. Det värsta är ju att det är helt tvärt om! Konstnärerna målade kungarna mycket snyggare än dom egentligen var!
    Den här kungen, om jag inte minns fel http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Karl_X_Gustav_m%C3%A5lning.jpg skickade målningen i fråga på sig själv till sin tilltänkta. Hon accepterade hans frieri. Men sen när hon såg honom så tyckte hon att han var så ful att hon avblåste bröllopet. Fatta hur människan måste sett ut egentligen!?


Kommentera

